Top Team -urheilija Joukin kuulumiset

Olen ollut nyt kaksi vuotta kokopäiväinen urheilija. Huomaan, että olen oppinut näinä kahtena vuotena paljon, erityisesti kaksi tärkeää asiaa. Ensinnäkin: harjoittelemaan niin hyvin ja niin intensiivisesti, kuin pystyn. Antamaan kaikki voimavarani voimistelulle, joka päivä. Ja toiseksi: ottamaan vapaa-aikani todella rennosti ja olemaan stressaamatta yhtään mistään, ellei siihen ole hälyttävää tarvetta. Olen löytänyt elämääni tasapainon.

30 tuntia intensiivistä harjoittelua kaksin valmentajani Titta Heikkilän kanssa Ikurin harjoituskeskuksessa Tampereella koettelee inhimillisiä äärirajojani niin fyysisesti kuin henkisesti. Palautuminen on siis ensisijaisen tärkeää, jotta keho välttää loukkaantumiset ja ylikunnon – ja tulosta voi syntyä.

Käytän monia tunteja päivässä palautumisen optimoimiseen. Päiväni alkaa yhdeksän maissa runsaalla aamiaisella, jolla täytän energiavarastoni päivän työhön. Sitten suuntaan hallille ja porhallan sään salliessa luontoon verryttelemään. Juoksu hiljaisessa metsässä saa ajantajun katoamaan, mielen rentoutumaan, ja kuin varkain elimistö lämpenee ja hiki alkaa virrata ihanasti. Olen valmis antamaan kaikkeni sille treeniohjelmalleni, jonka Titta on kullekin päivälle suunnitellut

Seitsemän tunnin harjoitussession jälkeen suuntaan uupuneena kotiin ja syön välittömästi suosikkiruokaani, kana- tai lohisalaattia, jotta palautuminen ei viivästy. Levättyäni sopivasti lähden usein palauttavalle iltalenkille Kalkunvuoren upeisiin maisemiin tai vaihtoehtoisesti uimaan ja saunomaan kotini vieressä sijaitsevalle uimahallille. Yhdeksän tunnin yöunet kruunaavat päivän ja palauttavat kehoni seuraavaan treenipäivään.

Syksyn toisessa blogissani pohdin Tokion olympiadin ensimmäisen kauden ajatuksia, oppeja ja sitä, kuinka rankka vuosi tämä sääntömuutosten sisäänajon ja kovan fysiikkaharjoittelun vuosi on oikein ollutkaan.

Mukavaa syksyä ja kaikille toivoo Jouki.

 

Kuvat: Milla Vahtila

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

admin